Films

Just People - A Quest for Social Souls with Independent Minds

How not to be a bystander? Would you dare to stand out from the crowd – from your crowd? After the Holocaust, postwar generations kept asking themselves: What would I have done, living there and then? This film looks for answers to this haunting question in the present rather than in the past: How do I behave today, now and here, in a group, and as an individual?

Just People connects past and present in a ravishing global fabric of images and thoughts, leaving the final question to the audience: what would you like to be, a just person or just a person?

Link: https://vimeo.com/46249770

Sozdar - Zij die haar belofte nakomt

Als twaalfjarig meisje weigerde ze uitgehuwelijkt te worden. Dertig jaar later strijdt Nuriye Kesbir nog steeds, maar nu als vooraanstaand leider van de Koerdische guerrillabeweging PKK.

In Sozdar, zij die haar belofte nakomt schetst Wietsma een openhartig beeld van haar achtergronden en drijfveren. Wat beweegt iemand om de voor haar uitgestippelde toekomst van huwelijk en moederschap in te ruilen voor een strijd op leven en dood? Wietsma volgde haar op een wonderbaarlijke tocht van een Nederlandse gevangenis tot in de guerrillakampen in de ruige bergen van Noord-Irak. Een film over een koppige Koerdische vrouw wier persoonlijke keuzes haar op een pad hebben gebracht waarvan geen terugkeer mogelijk is.

‘In ‘Sozdar, zij die haar belofte nakomt’, schetst Wietsma een indringend portret van Kesbir, waarbij ze haar volgt tot en met de terugkeer naar de PKK guerrillakampen in Noord-Irak. Hoewel de verleiding groot is, laat ze niet het Koerdische vraagstuk, maar de fascinerende strijdbaarheid van Kesbir de hoofdrol in haar film spelen. (VARA TV Magazine)

“Sozdar’ neemt geen stelling voor of tegen de PKK, maar geeft inzicht in de persoonlijke drijfveren van een vrouw die staat voor haar idealen.’ (Trouw)

‘In this remarkably intimate portrait, we see Nuriye Kesbir caught in a no man’s land of dueling governments and global politics that adds to her growing frustration and her need to take action.’ (Doxa International Documentary Festival, Vancouver, Canada)

‘Some would call her a radical, others call her a leader, but most of all she is a women warrior fighting for the right to exist.’ (IMDB.com)

* Top-10 Publieksfavorieten IDFA 2007

* Best Documentary Arizona Int. Film Fest. 2008

* Finalist Moondance Film Fest. USA, 2008

* Ned Film Festival, Utrecht 2008

* diverse internationale filmfestivals

* DVD 5 talen (Engels, Ned., Duits, Koerdisch, Turks), 2009

Link: https://vimeo.com/104445837

Regie, camera, geluid Annegriet Wietsma, editor Ghys Zevenbergen. 70 min., Bonanza Films in coproductie met IKON, 2007

Vrankrix en het Amst€rdamse rijk

Meer en meer wordt de Amsterdamse binnenstad omgetoverd tot één grote geldmachine. Héél de binnenstad? NEE!! Een klein stadsdorpje blijft moedig weerstand bieden. Beschermd door een ideologie van antimaterialisme, weigeren deze wereldverbeteraars te bezwijken onder de druk van de hen omringende hebzucht en gentrificatie.

In Vrankrix en het Amst€rdamse rijk duikt de regisseur in de anarchistische, activistische underground-scene in de binnenstad van Amsterdam: het bolwerk Vrankrijk, met op de bovenverdiepingen 19 bewoners en op de begane grond een radicaal-politiek ontmoetingscentrum voor activisten uit West-Europa. Hiphop, punk, queer, de vluchtelingenproblematiek, do-it-yourself, solidariteit, anarcho’s, deeleconomie, veganisme, globalisme, alles komt samen in deze kleine microkosmos. Deze ontmoetingsplek, die hier nog als een van de weinige laatste bastions stand houdt, vormt een schril contrast met de hen inmiddels letterlijk omringende stad in transitie: buren die verdwijnen, drommen toeristen, vijfsterrenhotels, luxeappartementen, het duurdere winkelsegment. Het ‘dorpje van barbaren’ raakt letterlijk steeds geïsoleerder. Maak kennis met Autonomix, Dynamix, Easyfix, Nononsex, Cockadoodledix, Tattootix en Globalixa in hun gevecht tegen de aanbidding van het grote geld.

Trailer: https://vimeo.com/384011307

Link: https://vimeo.com/390862741/a84942f9dd

Director – script – camera – editing: Annegriet Wietsma

Graphics: Raf Croonen, Raf Animated Visuals RAV

Sound design: Klink Audio

Production: Witfilm

Co-production: Monkey Moon Media

Financing: Amsterdam Art Fund AFK

Short version broadcasting: NTR, 2020

Distribution: www.MonkeyMoonMedia.nl

Technical specifications: 16:9 / PAL / 94 minutes Language options: Dutch subtitles - English subtitles

Tuan Papa

Tuan Papa - De verzwegen kinderen van Nederlandse militairen in Indonesië

Tijdens de koloniale oorlog 1946-1949 verwekten Nederlandse militairen duizenden kinderen bij Indonesische meisjes. Zij groeiden op als ‘bezetterskinderen’ in het naoorlogse Indonesië. Tuan Papa (‘Mijnheer de Vader’) vertelt het verhaal van oorlogsliefdes en deze verzwegen kinderen.

‘Taboe-onderwerp over onbespreekbare oorlogsliefdes na een halve eeuw aangesneden’ – De Volkskrant

‘Overtuigende documentaire, prachtig verteld, en verbluffend toepasselijk archiefbeeld’ – De Groene Amsterdammer

‘Een onontgonnen gebied in de geschiedschrijving’  – Trouw

‘Oude verhalen herleven’ – De Telegraaf

‘Indrukwekkende documentaire over ‘liefdes’ met verstrekkende gevolgen.’ – Gooi- en Eemlander

Link: https://vimeo.com/611649670

Director – script: Annegriet Wietsma

Montage: Jelle Redeker

Film research: Gerard Nijssen

Archive research: Rogier Smeele

Historic advisor: Stef Scagliola

Crew: Ratih Prebetasari, Yanuar Siddharta, Daniel Tankilisan

Sound desin: Klink Audio

Music: Anna Montan, Patrick Lauwerends

Producer: Jean Hellwig

Producent: Hellwig Productions Audiovisuals

Co-production: VPRO/NTR

Distribution: www.oorlogsliefdekind.nl, info@oorlogsliefdekind.nl

Technical specifications: 16:9 / PAL / 81 minutes Language options: Dutch subtitles - English subtitles – Indonesian subtitles Type: historic essay, 2010

De Passanten

De Passanten - twee eeuwen Amsterdamse geschiedenis, gezien door de ogen van een gebouw

De Passanten is de kroniek van het voormalige Handelsbladcomplex in het hart van Amsterdam, waar de eeuwenoude muren de geheimen hebben vastgehouden van haar talloze passanten met al hun eigenaardigheden. Aristocratische grachtenbewoners, kleine handwerkslieden, de ‘Fleetstreet’ met haar journalisten en krantenmakers, arbeiders, collaborateurs, kapitalisten en communisten, provo’s, punkers, muzikanten, krakers, kunstenaars, vluchtelingen, gelukszoekers, yuppen: allemaal lieten ze hun sporen na. Zo is de geschiedenis van dit merkwaardige gebouw een weerspiegeling van die van de stadshistorie van de afgelopen twee eeuwen. Een microkosmos van een paar honderd meter, met als passanten onder meer journalist van de 20e eeuw HJA Hofland, kunstenaar Peter Giele, punkdichteres Diana Ozon, D’66-oprichter Hans van Mierlo, oud-communist Wil de Graaf, pyrotechnicus Erik Hobijn en vele anderen.

Link: https://vimeo.com/592749898

…overtuigt als een liefderijke ode aan een magisch centrum, waar koopman en dromer, hemelbestormer en regent, elkaar ontmoetten, beïnvloedden en bestreden, in het permanente besef dat de stad hen allen zou overleven.’ – NRC-Handelsblad

‘…vooral met het geluid vertelt de regisseuse de geschiedenis; uit flarden muziek, gesprekken en interviews doemt het verhaal op van rijkdom, crisis, oorlog, wederopbouw, rebellie en nieuwe rijkdom’ – De Volkskrant

‘… een uiterst verzorgde en kleurrijke kroniek over drie eeuwen Amsterdamse geschiedenis. Een documentaire die op alle fronten deugt.’ – De Gelderlander

‘Een ode aan fluisterende muren’ – De Filmkrant

Regie Annegriet Wietsma, beeldresearch Gerard Nijssen, producent Erik Willems, Job Producties 1994, Camera: Maarten Kramer, Geluid en mixage: Michel Schöpping, Montage: Dick van der MeerCompositie en uitvoering muziek: Patty Trossèl Technical specifications: 3:4 / PAL / 57 minutes Language options: Dutch subtitles - English subtitles

De Dans van de Paradijsvogel

De Dans van de Paradijsvogel - de verboden liefde tussen een papoeameisje en een pater

Al vanaf het eerste moment dat de Papoease onderwijzeres Catharina en de jonge Nederlandse pater Koos elkaar ontmoeten, ontstaat een warme vriendschap. Zij overtreden hiermee zozeer de ongeschreven regels in het koloniale, katholieke deel van Nieuw-Guinea in de jaren ’50, dat op alle mogelijke manieren wordt geprobeerd hun vriendschap te dwarsbomen. Uiteindelijk vluchten de twee als geliefden het oerwoud in, achtervolgd door een woedende bisschop in een prauw. De rel is compleet. Zij worden door het Vaticaan in de ban gedaan en verklaard tot zondaars tot in het 4e geslacht.

Regie: Annegriet Wietsma. Historische documentaire, 26 min. Montage Jan Ketelaars, Producent Terrain Vague Film, 2005. Financiële ondersteuning: Mama Cash, Cultuurfonds Gemeente Utrecht.

Eerst het eten, dan de huur

Eerst het eten, dan de huur - huurstaken toen en nu

Crisis, werkloosheid, huisjesmelkerij en hoge huren deden huurders in de jaren ’30 en de jaren ’80 van de vorige eeuw grijpen naar een machtig wapen: een huurstaking. In de jaren ’30 ontstond een ware golf van huurstakingen, verspreid over de hele randstad.

De historische documentaire Eerst het eten, dan de huur gaat in op deze twee perioden van felle huurstrijd. Het geeft een beeld van het hoe en waarom van deze acties, van de motivatie van de huurstakers, van hun plezier en hun verdriet.

 

Regie Annegriet Wietsma, research en beeldresearch Gerard Nijssen, camera Erik Willems, producent Job Producties, 42 min, 987

Amsterdam terug aan het IJ

Tussen 1987 en 2016 werden de gigantische stedenbouwkundige veranderingen rondom de noordelijke en zuidelijke IJ-oever vastgelegd door verschillende regisseurs in opdracht van St. IJbeeld. De collectie is ondergebracht bij het Stadsarchief Amsterdam. Deze compilatiefilm is een verkenning in vogelvlucht van deze filmcollectie: Amsterdam is teruggekeerd aan het ‘blauwe plein’ van het majestueuze IJ.

Link: https://www.youtube.com/watch?v=xW511kYC9jo

Montage: Annegriet Wietsma. Teksten: Jos van der Lans. Stem: Adelheid Roosen. Adviseur: Erik Willems. Collectie St. IJbeeld, Amsterdams Stadsarchief, 2016